Utrechts Ombudsloket van start

Sinds 1 september kunnen alle inwoners van Utrecht terecht bij het Utrechts Ombudsloket. Voorzitter Alma van Bommel: “Als mensen zich benadeeld voelen door de uitvoering van gemeentebeleid kunnen ze bij ons terecht. We luisteren en geven advies. Waar misstanden zijn, kan het loket bijdragen aan beter contact tussen de gemeente en de inwoners van de stad.”

Utrechters kunnen met het loket in contact komen via de site www.utrechtsombudsloket.nl, het loket heeft elke dinsdag en woensdag telefonisch spreekuur. Mensen kunnen op donderdagavond binnenlopen; het loket is gehuisvest is aan de Ganzenmarkt 3 (zij-ingang van het stadhuis).   

Utrechters ontmoeten 

Voorzitter Van Bommel geeft aan dat ze de komende tijd vooral Utrechters wil ontmoeten: “Het Ombudsloket is nieuw en we vinden het belangrijk om eerst te horen waar Utrechters behoefte aan hebben in relatie tot de gemeente. Daarom gaan we de wijken in. Zodat mensen weten dat wij er voor ze zijn. Als we de mensen en hun verhalen kennen, weten we ook beter hoe wij ze kunnen ondersteunen.” 

Kinderombudsloket 

Jory Hoogendam is voorzitter van het Kinderombudsloket, dat opkomt voor de belangen van kinderen en tieners in Utrecht: “Als je in je jeugd vastloopt, dan draag je dat de rest van je leven mee. Maar als je jong leert dat je altijd hulp kan vragen en dat je dan zelf een situatie kan veranderen, is dat een belangrijke les voor de rest van je leven. Ik geloof in empowerment, zodat je leert wat je zelf kan doen om een situatie te veranderen. Dat wil ik kinderen en jongeren meegeven.’  

Signalerende functie 

De komst van het Utrechts Ombudsloket is een besluit van de gemeenteraad. Naast individueel advies heeft het loket ook een signalerende functie. Als er veel klachten binnenkomen over (onverwachte) negatieve effecten van beleid, kan het loket dit bij de gemeente aankaarten.