Tandje erbij

Op het moment dat ik dit schrijf, staat u aan de vooravond van de drukke decembermaand. Dat betekent voor u en uw medewerkers meer dan alleen een tandje erbij. Sinterklaas is in elk geval zonder toestanden in Utrecht aangekomen en dat is niet alleen een compliment aan de organisatoren waard, maar aan de hele stad. Verstoring van de feeststemming gaat de omzet niet helpen. De voortekenen zijn dus goed en het is aannemelijk dat uw extra inspanningen ook extra omzet genereren.

Ook CMU zet een tandje bij. De Zin In Utrecht-campagne draait. We proberen de resultaten zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Dat valt niet mee, want waar meet je het aan af? We zien wel duizenden kliks op de site en we zijn zichtbaar op prachtige locaties, zoals op stations en langs snelwegen. Ik vermoed dat we het maximale halen uit ons beperkte budget en dat het zeker zinvol is om de campagne voort te zetten, hoewel het bestuur daarover nog moet besluiten. Het budget voor volgend jaar is in elk geval wel gereserveerd. Dat moet ook wel, want als CMU het niet doet, doet niemand het.

Om het succes uit te bouwen hebben we twee dingen nodig: meer partners en niet in de laatste plaats: U! De campagne wordt immers gevuld met tips en acties van uzelf. Gelukkig hebben veel ondernemers prachtige acties aangeleverd, maar dat kan nog veel beter. En als ik dan ook wat kritisch mag zijn: als CMU zo uitpakt en zo’n grootschalige campagne opzet, dan begrijp ik niet zo goed dat je niks aanlevert als winkel, restaurant of culturele organisatie. Uw bedrijf onder de aandacht brengen van duizenden bezoekers was nog nooit zo goedkoop. Misschien kunt u daar nog wel een tandje bijzetten als u nog niks heeft aangeleverd.

Utrecht kan dat “tandje erbij” trouwens prima hebben. We hebben onderzoeken van Strabo en Locatus die aantonen dat de bezoekersaantallen nog steeds aan de lage kant zijn. De universiteit van Leuven onderzocht de druk op de binnenstad en concludeerde dat die zeker niet te groot is en we weten ook dankzij onderzoek dat veel binnenstadsbewoners helemaal niet vinden dat het té druk is. De Utrechtse politiek is er nog wel verdeeld over en ik begrijp daar niks van. Hoe kun je nou HC bouwen, Tivoli-Vredenburg, veel nieuws in het oude postkantoor om vervolgens te vinden dat er niet veel mensen mogen komen. Wat CMU doen we er een tandje bij.

Wij wensen u een zeer succesvolle feestmaand en hopen dat u ondanks de drukte ook tijd vindt om met uw familie en vrienden een paar mooie dagen door te brengen. Meestal is een tandje erbij beter, maar soms kan het ook een tandje minder.

Arjan Kleuver