Onderzoek naar gebundelde horecalogistiek

Wie wil er nou geen rustigere stad, minder bestelwagens voor de deur, meer ruimte voor iedereen? Onderzoeksbureau Shaping New Economy doet in opdracht van de gemeente onderzoek naar gebundelde horecalogistiek in Utrecht, zodat er minder vervoer door de binnenstad gaat én de horecaleveranciers toch kunnen blijven leveren ná 2025 waneer de Milieuzone Zero Emissiezone wordt.

De gemeente kiest bewust voor de horeca omdat deze sector verantwoordelijk is voor 22 procent van de ritten in de binnenstad en zelf baat heeft bij minder ronkende vrachtwagens naast de terrassen terwijl niet al hun leveranciers zullen hun vloot op tijd kunnen elektrificeren. Het onderzoeksbureau is op zoek naar horecaondernemers en horecaleveranciers om te horen hoe dit het best zou kunnen werken. Neem contact met ze op!

Milieuzone wordt zero emissie zone

Na 2025? Ja, let op vanaf 2025 gaan nieuwe regels gelden voor alle bestel- en vrachtauto’s: de huidige milieuzone is dan alleen nog bereikbaar voor schoon vervoer (meer informatie). Met deze maatregel slaan we meerdere vliegen in één klap: schonere lucht, minder CO2-uitstoot, minder geluid. Maar met alleen elektrificeren zijn we er nog niet om de stad leefbaarder te maken. Dus we moeten het slimmer regelen om met minder verkeer de goederen de stad in en uit te krijgen. Eén van de mogelijke oplossingen is een stadshub waar gebundeld kan worden.

Pilot horecaleveringen bundelen Wat als we de binnenstedelijke vervoersritten van de horeca met 75% kunnen verminderen? Gemiddeld heeft een restaurant 15 leveranciers die vaak meerdere malen per week leveren. Bij een stadshub aan de rand van de stad kunnen leveringen gebundeld worden, die vervolgens elektrisch afgeleverd worden in de stad; dat levert een enorme ritbesparing op. Een ander voordeel voor de restaurants: alle leveringen worden op één of twee momenten per dag geleverd. Veel minder vaak de deur opendoen dus.