‘Maak een medewerker vrij voor online marketing’
Om ondernemers te helpen beter vindbaar en zichtbaar te worden online is Centrummanagement Utrecht samen met partner GetOn vorig jaar gestart met een coachingtraject online marketing. Het programma is opgezet samen met vier ondernemers uit het centrum van Utrecht en heeft geresulteerd in een aantal gratis online cursussen voor centrumondernemers.
Eén van deze initiatiefnemers en tevens deelnemer van het programma is woonwinkel Rachmaninoff op de Vismarkt. Namens de winkel nam medewerkster Robin Kayongo het digitaliseringstraject op zich. Ze legt uit waarom het belangrijk is een medewerker vrij te maken voor dit project. “Je kunt er heel veel uithalen, maar zorg er wel voor dat je er zelf ook tijd voor maakt. Het is verstandig om er een iemand op te zetten die zich er op kan focussen. Omdat ik de online marketing al deed, was het logisch dat het bij mij terecht kwam.”
De coronaperiode deed een winkel als Rachmaninoff al snel beseffen dat online aanwezigheid én toegankelijkheid heel belangrijk is. “Als je fysieke winkel niet open kan, heb je de online aanweizgheid echt nodig.”
Vanuit Rachmaninoff werd al snel besloten dat Robin verantwoordelijk voor dit traject zou worden. “Ik had binnen mijn opleiding wel wat gedaan met online marketing, maar verder was het voor mij ook nieuw. Om de technische kant en het werken met zaken als Google Ads onder de knie te krijgen, heeft de hulp van GetOn erg geholpen. En niet alleen in het zelf kunnen uitvoeren, maar ook om de werkzaamheden van het marketingbureau waar wij mee werken, te begrijpen.”
Dankzij de hulp van GetOn zijn wij niet meer helemaal afhankelijk van marketingbureaus, maar kunnen wij ook zelf onze advertentiestrategie opzetten, onder meer via Google Ads. De komende tijd worden we nog ondersteund door het bureau, maar we willen er naar toe dat we dit zelf kunnen oppakken.”
Dat Rachmaninoff de online strategie serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat de komende tijd twee collega’s van Robin (Robin is zelf inmiddels ergens anders gaan werken, red.) dit gaan oppakken. “We hebben er op ingezet om dit zelf te gaan doen. Dit heeft met de kosten te maken en ook omdat het natuurlijk zonde zou zijn om alle kennis die we hebben opgedaan in deze cursussen niet zelf te gaan gebruiken. Door deze inzet benutten we steeds beter wat we tijdens de workshops hebben geleerd.”
En dat het geleerde resultaat oplevert, merken ze bij Rachmaninoff. Robin: “We verkopen nu niet meer alleen in Utrecht, maar onze banken gaan nu ook naar Friesland en Duitsland. Het slim adverteren via Google Ads zorgt er voor dat mensen niet meer alleen via via bij ons terecht komen. Het werkt echt en het heeft ons geen extra kosten opgeleverd. De trainingen hebben ons geleerd slim promotie te maken. Alleen zo kunnen wij opboksen tegen de grote bedrijven met hun enorme marketingbudgetten.”
Gratis coachingtraject online marketing
Na afronding van het succesvolle project Nu Digitaal, waaraan meer dan 200 bedrijven deelnamen, ontwikkelden CMU en GetOn samen met onder meer Jos van Dijck, It’s a present, Van Pommeren en Rachmaninoff Wonen gratis cursussen om ondernemers in retail en horeca in het centrum van Utrecht digitaal nog beter zichtbaar te maken met als doe om juist de fysieke onderneming beter te laten presteren.
Via de subsidieregeling Ondernemer Centraal van de gemeente Utrecht kunnen ondernemers gratis een 1-op-1 coachingtraject t.w.v. € 3.039,60 van een jaar volgen bij GetOn. De regeling start met een toekomstgesprek met een adviseur. Aanmelden voor het toekomstgesprek kan hier
Wil je als ondernemer op een laagdrempelige manier aan de slag met het verbeteren van de digitale zichtbaarheid van je onderneming. Maak dan gebruik van online cursusmateriaal dat voor ondernemers in het centrum gratis te gebruiken is dankzij de aanvraag die CMU heeft gedaan bij MKB Idee. Aanmelden voor een gratis cursus kan hier