Een kwestie van durven en doen

Interview met Sebastiaan van Pommeren van Van Pommeren

Om ondernemers te helpen beter vindbaar en zichtbaar te worden online is CMU eind 2019 gestart met een supportprogramma. Eén van de initiatiefnemers en tevens deelnemer van het programma, is Sebastiaan van Pommeren van koffiespeciaalzaak Van Pommeren. We spraken met hem over zijn ervaringen met het supportprogramma tot nu toe.

In 1951 wordt het familiebedrijf Van Pommeren opgericht als fabrikant van fietsen. Na enkele uitstapjes naar witgoed en audio, begint eind jaren ’70 de koffie langzaam het bedrijf binnen te stromen. In Nederland is Van Pommeren één van de eerste bedrijven die zich specialiseert in het zetten van echte espresso. Langzaam groeit het bedrijf uit tot dé reparateur voor espresso- en koffiemachines in de Benelux.

In 2002 stapt Sebastiaan van Pommeren, de huidige eigenaar, het familiebedrijf in. Vanaf dat moment ontwikkelt Van Pommeren zich verder tot het bedrijf dat het nu is. Met een fysieke winkel, een technische dienst én een eigen koffiemerk bedient Van Pommeren alle kanten van de koffiewereld.

Sebastiaan van Pommeren in de branderij

Sterke positie in de online wereld

Binnen het familiebedrijf deed Sebastiaan de marketing altijd zelf. In 2000 ging hun eerste website al live. Deze stelde niet zoveel voor, maar het begin was er. Door actief te zijn op verschillende online fora ontstond in 2007 het idee voor een webshop. Inmiddels komt 30% van de omzet uit online en zijn er allerlei mensen betrokken bij de online marketing van het bedrijf.

Het kan altijd beter

Sebastiaan ziet online eindeloze mogelijkheden. “In de winkel zijn we gebonden aan een bepaald aantal vierkante meters, maar online is zó veel mogelijk. Het bereik is eindeloos.” Door deelname aan de trainingen binnen het supportprogramma van CMU wilde Sebastiaan simpelweg zijn kennis uitbreiden. Hij wilde ontdekken hoe ze beter aanwezig en zichtbaar zouden kunnen zijn online.

CMU

Sebastiaan is, naast eigenaar van Van Pommeren, ook aanjager van het supportprogramma vanuit CMU. Wat hij veel ziet om zich heen is dat mensen het begrip ‘online’ nog niet echt begrijpen. In zijn winkel hoort hij regelmatig mensen zeggen: ‘Goh, wat een leuk straatje eigenlijk! Ik kom hier alleen voor jullie!’ Dat triggerde hem. “Hier moeten we iets mee. Ondernemers moeten alerter worden gemaakt van de mogelijkheden die de online wereld te bieden heeft. Ze moeten gaan ontdekken welke stappen ze kunnen nemen om beter gevonden en gezien te worden. Eigenlijk moeten ze allemaal een bepaalde denkmodus aanzetten en bepaalde acties aan het dagelijks leven toevoegen.”

Uiteenlopende niveaus 

“De opbouw en het proces van de trainingen is erg goed. Er wordt stapsgewijs duidelijk gemaakt waar je naar moet en kunt kijken, welke stappen je kunt nemen en wat er te behalen valt. Ook worden er veel voorbeelden getoond van hoe anderen het doen. Ook dat is zeer leerzaam.” Wel benoemt hij de moeilijkheid van het bedienen van de uiteenlopende niveaus. “Sommige mensen weten echt niets, maar beginnen wel langzaamaan de noodzaak van het gebruik van online marketing in te zien. Voor die mensen is het volgen van de trainingen wel eens lastig, omdat bijvoorbeeld het vele gebruik van Engelse termen voor onbegrip zorgt. Deze mensen kunnen wellicht beter alles uit handen geven, óf kiezen voor een-op-een coaching.”

Wees alert

Voor Van Pommeren waren de trainingen, ondanks zijn ruime voorkennis, heel leerzaam. Het idee dat er heel veel kleine en simpele aanpassingen gedaan kunnen worden om bijvoorbeeld wel tien procent meer rendement te behalen, was echt een eyeopener. “Het gaat erom dat je zelf alert bent terwijl alle dagelijkse zaken ‘gewoon’ doorgaan. We werden ons ervan bewust dat we kleine en eenvoudige aanpassingen konden doen die voor veel resultaat konden zorgen. En dat door maar een paar minuutjes per dag, week of maand te investeren.” Het meest leerzaam voor Sebastiaan was het onderdeel dat ging over het ‘publiceren van informatie gekoppeld aan bepaalde momenten’. Dit stuk van het supportprogramma ging over de informatie die bijvoorbeeld specifiek te maken heeft met een bepaald moment. Sebastiaan beschrijft het voorbeeld ‘De beste koffiemolens van 2020’ “Deze informatie kun je na 2020 eenvoudig editen voor 2021. Hierdoor houden de mensen het gevoel ‘dit is van nu’ en dat is belangrijk voor de geloofwaardigheid van je merk online.”

Frequentie van online activiteiten

Ook werden ze gewezen op het belang van beeld en video’s en van de frequentie van online activiteiten. Naar aanleiding daarvan is van Pommeren tests gaan doen. Ze posten bijvoorbeeld 3 weken lang elke dag iets op social media. “Dit bleek te vaak, mensen hadden zoiets van ‘ja, ja wéér koffie…’. Iets minder bleek beter te zijn voor ons.”

Tot slot zijn ze hun gebruik van advertenties op Google beter gaan targeten en toespitsen, waardoor ze hier veel meer rendement uit halen.

Must: focus

Voordat Sebastiaan deelnam aan het supportprogramma voegde Marthijn zich bij Van Pommeren. Hij zou zich, naast zijn werk in de winkel, gaan bezighouden met online marketing en sales. Voor Sebastiaan was het al duidelijk dat hier veel tijd in zou gaan zitten en dat er focus voor nodig is om dit onderdeel echt goed aan te pakken. Marthijn werkt nu twee volledige dagen in de week aan alle online activiteiten en doet op de overige dagen, naast zijn andere taken, ook nog regelmatig iets aan de online marketing van Van Pommeren. Deelname aan het supportprogramma heeft geleid tot veel inzicht en resultaten. Er is structuur gekomen in de planning én het belang van online is nog meer duidelijk geworden. “Je kunt hier zoveel uit halen, het is een hele zinnige investering!”

Investeringen

“We hebben geïnvesteerd in kleine dingen als een microfoon voor het maken van video’s en nog wat dingen die de video’s een professionele uitstraling geven. We hadden ook al het een en ander liggen.” Daarnaast heeft Sebastiaan vooral inzet en tijd geïnvesteerd. Die twee factoren zijn volgens hem het belangrijkst om je online activiteiten naar een hoger niveau te tillen.

Van Pommeren is momenteel bezig met een uitbreiding van hun webshop. Alles, zelfs het kleinste ringetje voor dat ene ouderwetse koffieapparaat, zal straks vanuit de shop te bestellen zijn. Iemand die dus lekker zelf zou willen klussen kan alles online vinden. Daarbij willen ze sets gaan presenteren, met korting, om mensen te enthousiasmeren en (hopelijk) te overtuigen om meer te kopen in één bestelling.

Sebastiaan denkt graag ‘out of the box’

Bol.com

Dat Sebastiaan niet bang is om nieuwe dingen te proberen zie je ook terug in zijn de keuze om een samenwerking met Bol.com aan te gaan. Het bedrijf wordt door veel mensen als een bedreiging gezien. Sebastiaan stapte echter onbevangen in een samenwerking met Bol.com. “Als je het goed doet, kun je veel uit zo’n samenwerking halen en als ik het zelf niet verkoop, dan liever via Bol.” Bovendien zit er volgens hem weinig risico aan. Je kunt de samenwerking ook zo weer opzeggen. Van Pommeren had het geluk dat het bedrijf geselecteerd werd voor een reclamecampagne. Ze zijn nu bijvoorbeeld te zien op een digitaal bord langs de snelweg én worden genoemd op de radio.

Een andere reden voor zijn keuze is de schaduw van Amazon die over Bol.com hangt. “Amazon kan Bol.com zo platwalsen. Daarom gaat Bol.com vol voor hun marketplace. Ondernemers hun producten laten verkopen via Bol.com is dé manier om het hoofd boven water te houden. Als Bol.com vol gas gaat en wij zitten er al bij, kun je meegaan in die stijging.” In één dag had hij zijn spullen bij Bol.com online staan. “Het is echt alleen een kwestie van durven en doen!”

Kennis is macht

Het advies dat Sebastiaan heeft voor andere ondernemers die het programma willen volgen is simpel. “Je moet het gewoon doen. Het enige dat het kost is je eigen tijd. Het is een investering die je heel snel en gemakkelijk terug kunt winnen en het levert altijd iets (kennis en dus geld) op. Dat betekent een paar uurtjes in de maand investeren om daar elke dag profijt van te hebben. Het gezegde is niet voor niets: Kennis is Macht. Doe er je voordeel mee.”

Wil je meer weten over het supportprogramma? Bekijk dan deze pagina voor alle mogelijkheden.