Utrecht zoekt nieuwe evenementenlocatie

De gemeente is samen met inwoners, organisatoren en andere belanghebbenden op zoek naar een nieuwe locatie voor grote evenementen. In totaal deelden 1.600 inwoners, evenementenorganisatoren en andere belanghebbenden hun mening via een online enquête, straatinterviews en groepsgesprekken.

In Utrecht is ruimte schaars en moet zorgvuldig worden verdeeld tussen wonen, werken, recreëren en dus ook evenementen. De behoefte aan grote evenementenlocaties blijft groeien, terwijl bestaande locaties verdwijnen of onder druk staan. De ideale locatie moet minstens 3 hectare groot zijn, minimaal 10.000 bezoekers kunnen ontvangen en ten minste 12 dagen per jaar beschikbaar zijn voor evenementen. 

In het onderzoek zijn alle mogelijke locaties in en rondom de stad in kaart gebracht, ook plekken waarvan de kans klein is dat ze geschikt zijn. Zo min mogelijk locaties worden op voorhand uitgesloten. Er wordt een lijst van ongeveer 70 locaties beoordeeld, waarbij onder andere gekeken wordt naar veiligheid, impact op de omgeving, geluid, bereikbaarheid en logistiek. Eind 2025 moet er een shortlist van drie tot vijf meest kansrijke locaties zijn.

Inwoners en belanghebbenden kunnen hun mening blijven geven en zich via de DenkMee-pagina aanmelden voor updates.  Meer informatie over het onderzoek en de mogelijke locaties is te vinden op: https://www.utrecht.nl/ondernemen/evenement-organiseren/op-zoek-naar-ruimte-voor-evenementen