Het elektriciteitsnet in de gemeente Utrecht heeft zijn maximale capaciteit bereikt. Daarom geldt vanaf 1 juli 2026 een tijdelijke stop op nieuwe elektriciteitsaansluitingen en verzwaringen van bestaande aansluitingen. Dit heeft gevolgen voor inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
Door de groeiende vraag naar elektriciteit is er momenteel onvoldoende ruimte op het stroomnet. Nieuwe woningen kunnen hierdoor niet meer automatisch worden aangesloten en ook bedrijven die willen uitbreiden, verduurzamen of overstappen op elektrische toepassingen kunnen tegen beperkingen aanlopen. Aanvragen voor nieuwe aansluitingen worden vanaf 1 juli op een wachtlijst geplaatst.
Ondanks de beperkte netcapaciteit blijven er mogelijkheden om te verduurzamen. Voor huishoudens kan isolatie een belangrijke stap zijn om energie te besparen. Daarnaast is het in sommige gevallen mogelijk om een warmtepomp, inductiekookplaat of laadpaal te gebruiken zonder een zwaardere aansluiting. Bewoners en ondernemers wordt geadviseerd vooraf te controleren wat binnen hun huidige aansluiting mogelijk is.
De gemeente en het Energieloket staan klaar om inwoners en ondernemers te adviseren over energiebesparing, verduurzaming en beschikbare subsidiemogelijkheden. Meer informatie is te vinden in de bijgevoegde brief.