Overeenstemming over trappen Moreelsebrug

De komst van trappen vanaf de Moreelsebrug naar de treinperrons op Utrecht Centraal is weer een stap dichterbij. Het gaat om de realisatie van zes trappen, inclusief bijbehorende stationsvoorzieningen zoals toegangspoorten en reizigersinformatie. Als de gemeenteraad groen licht geeft, kunnen treinreizigers waarschijnlijk ergens tussen eind 2027 en eind 2028 vanaf de Moreelsebrug naar de sporen 5 t/m 21.

Door het toevoegen van de trappen vanaf de Moreelsebrug wordt Utrecht Centraal beter bereikbaar voor treinreizigers. Ook worden voor inwoners van de nieuwe stadswijken Merwede en Beurskwartier de reistijden van en naar het station verkort. De verwachting is dat op termijn 20.000 tot 25.000 treinreizigers dagelijks gebruik maken van de nieuwe zuidelijke toegang. Vanaf de Moreelsebrug zullen treinspoor 5 tot en met 21 bereikbaar zijn, spoor 1 tot en met 4 zijn niet toegankelijk omdat deze perrons stoppen onder de OV-terminal en niet doorlopen tot onder de brug.

De Moreelsebrug is een belangrijke verbinding over het spoor in het Stationsgebied. Dagelijks lopen en fietsen veel mensen over de 295 meter lange brug die de Croeselaan en het Moreelsepark met elkaar verbindt. Bij de bouw van de brug zijn de trappen niet gerealiseerd, maar is mede dankzij een subsidie vanuit het Rijk wel de mogelijkheid opengelaten om op een later moment op eenvoudige wijze de trappen te realiseren. Er waren destijds nog te veel onopgeloste vraagstukken zoals de manier waarop noodzakelijke voorzieningen zoals toegangspoorten een plek zouden krijgen. Als de raad voor 1 juli 2025 beslist, kunnen de trappen er tussen eind 2027 en eind 2028 zijn.