Snorfietsers op de rijbaan in Utrecht

Sinds 30 september rijden snorfietsers (blauw kenteken) op een aantal wegen in het hart van Utrecht op de rijbaan met een helm op, net als bromfietsers (geel kenteken). Met een opvallende campagne en duidelijke verkeersborden en wegmarkeringen wijst Utrecht alle weggebruikers op de nieuwe situatie.

De hele maand september zag je al gele aankondigingsborden bij de fietspaden waar je vanaf vandaag niet meer mag snorfietsen, en andere opvallende communicatie op straat. En nu zijn ook de markeringen op de weg aangebracht en geldt de nieuwe situatie: snorfietsen op de rijbaan.

Veiligheid

Met het verplaatsen van snorfietsers naar de rijbaan krijgen de fietsers meer ruimte op het fietspad. Zo maakt de gemeente de doorstroming beter. Bovendien hebben fietsers minder last van uitlaatgassen van snorfietsers. Voor de veiligheid is de nieuwe situatie ook beter, bleek in Amsterdam waar snorfietsers sinds april 2019 op de rijbaan rijden. Snorfietsers worden op de rijbaan beter gezien door afslaande automobilisten en zij hebben daar meer ruimte dan op de smalle fietspaden. Hierdoor gebeuren daar minder ongelukken. Snorfietsers zijn verplicht om op de rijbaan een helm te dragen.

Snorfietscoaches

Op 4 en 5 oktober zijn er proefritten onder begeleiding voor snorfietsers die zich eerst zekerder willen voelen op de rijbaan. Snorfietsers kunnen daarnaast ook persoonlijk routeadvies krijgen bij de gemeente als ze liever (nog) niet op de rijbaan rijden. Dat kan door een mail te sturen aan snorfiets@utrecht.nl


Deze eerste week zet de gemeente op verschillende locaties snorfietscoaches in om snorfietsers op weg te helpen. Daarna nemen de handhavers (boa’s) het over. Zij gaan waarschuwen als snorfietsers op het fietspad rijden waar dat niet mag. Wanneer nodig geven ze ook uitleg als er nog iets onduidelijk is. Snorfietsers krijgen in de eerste periode één keer een waarschuwing. Daarna krijgen snorfietsers direct een boete.  

De verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers in de nieuwe situatie wordt geschouwd om te kijken of de genomen maatregelen uitwerken zoals bedoeld en de communicatie, bebording, wegmarkeringen en doorsteken begrijpelijk zijn.