‘Samenwerken aan een binnenstad die zit als een lekkere jas’

Uit Centrum Magazine: In gesprek met Cor Jansen, directeur Utrecht Marketing

Cor Jansen is sinds maart directeur van Utrecht Marketing. Daarvoor werkte hij onder meer voor de Universiteit Utrecht, het ROC Midden Nederland en de Hogeschool Utrecht. Ook was hij tot zijn overgang naar Utrecht Marketing voorzitter van het Business Peloton Utrecht. Hij is verder lid van de Utrecht Development Board en van de maatschappelijke adviesraad van FC Utrecht. Cor Jansen over spreiding, kansen voor de binnenstad en het Stokstraateffect.

Wat is de mooiste plek in de binnenstad?

“Dat is waar voor mij heden, verleden en toekomst samenkomen: het binnenplein van de Universiteitsbibliotheek. In de bibliotheek, ooit het paleis van Lodewijk Napoleon, geven jonge mensen nu vorm aan de toekomst. En als ik mijn verbeelding laat spreken is het binnenplein een uitgelezen plek om in juli of augustus een openluchtfilmfestival te houden.”

Zijn extra zomerse activiteiten dan nodig?

“Ja. Ik vind dat we in die periode onvoldoende variatie in de programmering hebben, terwijl winkels en horeca gebaat zijn bij een goede spreiding van bezoekers door het jaar heen. Nu lijkt het alsof de stad in de zomermaanden op slot gaat, maar ook dan hebben we een bruisend centrum nodig. We moeten gezamenlijk op zoek naar een nieuwe balans.”

Niet iedereen zal extra evenementen een goed idee vinden.

“Het druktedebat dat al tijden woedt, laat zien dat er nog veel moet gebeuren. Als mensen zeggen dat het druk is, dan is het druk. Wat je voelt is tenslotte waar, al is dat natuurlijk voor iedereen anders. Duidelijk is wel dat er op bepaalde dagen sprake is van piekbelasting. Op een mooie zaterdag in juni is het filelopen op de Vismarkt en zitten de terrassen vol. Maar er zijn ook veel momenten dat het niet zo is en op de meeste locaties is het ook op drukke dagen rustig. Daarnaast zijn er plekken in Utrecht die juist drukker moeten, waarin forse investeringen zijn gedaan die terugverdiend moeten worden. Denk hierbij niet alleen aan Hoog Catharijne en de Bijenkorf, maar ook aan Leidsche Rijn Centrum.”  

Wat is voor dit alles een oplossing?

“Het is belangrijk om actief aan te sturen op slimme spreiding. Zowel in activiteiten, tijd als in ruimte. Zo slaan we meerdere vliegen in één klap. Door bijvoorbeeld slim samen te werken met de grote retailers kunnen we onze winkelcentra beter onder de aandacht brengen en door op piekdagen evenementen op locaties buiten het centrum te organiseren kan de gevoelde drukte aangepakt worden. Moet een Culturele Zondag bijvoorbeeld altijd op een zondag? Waarom doen we het niet eens op een zaterdag? Dat is pas echt van ‘ballast naar balans’. Crowd management: de juiste bezoeker op het juiste moment op de juiste plek.”

Terug naar het centrum. Waar liggen de kansen?

“Het zou mooi zijn als hier komende jaren iets dat ik het Stokstraateffect noem in werking treedt, naar het bekende kwartier in Maastricht. Daar is een enorme diversiteit aan winkels en ik zou dat graag ook nog meer in Utrecht zien. Ik hoop dat CMU hier een grote rol in wil spelen. Een gevarieerd aanbod van winkels, horeca en cultuur trekt een divers publiek. En dat is goed voor de stad. Goed voor de beleving, maar juist ook goed voor de portemonnee van in de stad investerende culturele, maatschappelijke en commerciële ondernemers.”

Dit alles is niet iets dat van de ene op andere dag gebeurt.

“Sterker nog, het is een hele opgave en vereist intensieve ‘over de grenzen van je eigen schaduw heen stappende’ samenwerking tussen retail, horeca, cultuur en gemeente. Vlak ook de aanwezigheid van kennisinstellingen als de HKU en de Universiteit Utrecht die zeer actief zijn in het centrum niet uit. Uiteraard denken we als Utrecht Marketing graag mee en verbinden we partijen aan elkaar. We moeten gezamenlijk werken aan de kwaliteit van de verblijfsduur in ons onderscheidende oud-stedelijk gebied, samenwerken aan een binnenstad die zit als een lekkere jas. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.”