Online producten verkopen zonder webshop. Zo doe je dat!

Ondersteuning en ontwikkeling. Michael Lek van GetOn praat ons maandelijks bij over succesvol digitaal ondernemen voor retailers en horecaondernemers.

Leer in 6 stappen hoe je online een product verkoopt en promoot zonder een webshop

Lang niet elke winkel beschikt over een webshop. Voor sommige ondernemers is het starten van een webshop altijd een te grote investering geweest en voor jou is het misschien nooit de investering waard geweest. Hoewel dit een paar weken geleden nog niet een heel erg was, kan ik me voorstellen dat je door het coronavirus nu een groot deel van je omzet misloopt. Omdat je niet binnen een week een webshop opzet, heb ik dit stappenplan voor je uitgewerkt. In dit stappenplan help ik je met het verkopen van je producten online zonder webshop. In een ochtend heb je een product online en kan je deze delen met je fans en volgers op social media.

Door Michael Lek

Stap 1: Kies een product

Niet elke product is geschikt om online te verkopen. Bij het kiezen van je producten is het daarom goed om rekening te houden met een aantal factoren zoals je marge, de online concurrentie en het type product dat je verkoopt.

Let op je marge

Voor jou als winkelier brengt online verkopen extra kosten met zich mee t.o.v. je fysieke winkel. Denk aan de verzendkosten, maar ook aan de mogelijke retourkosten. Het kan zijn dat hierdoor het verkopen van sommige producten niet rendabel is.

Stel bijvoorbeeld dat je een product hebt met een marge ratio van x2.0 en je wilt gratis verzenden aanbieden. De standaard prijs per pakket van PostNL is € 6,55. Mijn advies zou dan zijn om nooit meer dan 30% van je marge in te leveren aan “gratis” verzendkosten. In dit voorbeeld betekent dit dus dat je product een verkoopprijs van minimaal € 43,70 moet hebben voordat je gratis verzenden aanbiedt.

Kies dus altijd een product met voldoende marge om al je kosten te dekken of bereken de verzendkosten door aan je klanten.

Hou rekening met de concurrentie

Voordat je besluit om een product te verkopen is het goed om te checken hoe het met de concurrentie zit. Door een zoekopdracht uit te voeren op Google weet je al snel wat de gemiddelde verkoopprijs is. Zit jij hier ruim boven dan is dit product misschien niet heel geschikt om online te verkopen. Aan de Google Shopping advertenties kan je ook zien of er veel concurrentie is.

Kies daarom een product waar niet teveel op geconcurreerd wordt en waarmee er niet gestunt wordt met prijzen.

Investeer voor de lange termijn

Het schrijven van goede productbeschrijvingen en het zoeken en bewerken van foto’s kost tijd. Ook al heb je op dit moment misschien meer tijd dan anders, toch is het slim om te investeren in de lange termijn. Kies daarom voor het verkopen van niet seizoensgebonden producten boven seizoensgebonden producten. Zo kan je later, als je besluit om alsnog een webshop te starten, de teksten en foto’s opnieuw gebruiken. Bij een seizoensgebonden product is dit minder snel het geval.

Voorkoop je met name seizoensgebonden producten? Probeer dan je tijd te investeren in producten die goed zullen gaan verkopen. Nu snap ik dat je niet helderziend bent! Toch is er een manier om dit eenvoudig te achterhalen. Je kan bijvoorbeeld de webshop bezoeken van het merk zelf. Via de filtering achterhaal je eenvoudig en snel welke producten populair zijn. Je kan ook kijken op een platforms zoals Bol.com, Amazon, Zalando of Google Shopping. Vaak worden de producten daar ook verkocht en zie je door op het merk te zoeken welke producten aanbevolen worden en populair zijn.

Stap 2: Maak een titel en beschrijving

Om online een product te verkopen heb je een titel en een beschrijving nodig. Veel ondernemers vinden dit lastig. Niet zo gek, je bent tenslotte ondernemer en geen tekstschrijver! Voor de titel raden we daarom aan het volgende format te gebruiken;

[Merknaam] [type product] [belangrijke informatie]

Hieronder ook een aantal voorbeelden;

  • Dopper drinkfles 350 ml – Zwart
  • JY&K bamboe onderzetters – 7 stuks
  • Happy Socks Andy Warhol Limited Edition Giftbox – Maat 41- 46

Een truc die je kan toepassen voor de productbeschrijving is om een denkbeeldig gesprek te voeren met een klant die bij jou in de winkel komt. Wat er dan waarschijnlijk gebeurd is het volgende;

Klant geeft bij jou aan op zoek te zijn naar een bepaald type product. Jij selecteert vervolgens één of meerdere producten en laat deze zien. Je vertelt van welk merk het product is, welke kenmerken het heeft en wat de voor- en nadelen van het product zijn.

Een productbeschrijving is dat verhaal, maar dan uitgeschreven in een korte tekst van 60 tot 100 woorden. Om het jezelf makkelijk te maken kan je het gesprek ook hardop voeren met jezelf en dit opnemen op je mobiel. Alle iPhones beschikken standaard over een dictafoon. Voor Android kan je bijvoorbeeld Voice Recorder app downloaden. Speel het gesprek opnieuw af en schrijf dit op. Herschrijf het een beetje en voila, je hebt een unieke productbeschrijving die goed zal verkopen! Aanvullend werkt het altijd goed om aan de productbeschrijving nog een lijstje met plus- en minpunten toe te voegen.

Een productomschrijving ziet er dan ongeveer zo uit;

DAILYSOCKS Chloe sokken – Maat 35-38

Sokken om verliefd op te worden! Dat zijn de Chloe sokken van DAILYSOCKS. De sokken zijn gemaakt van katoen en afgewerkt met lurex die niet krast. We hebben de sokken in maar liefst 6 kleuren!

Met de Chloe sokken creëer je een stijlvolle glitter look met een vrouwelijke uitstraling. De ingerolde hals maakt de sokken daarnaast super comfortabel om te dragen.

Plus- en minpunten

  • Modieus
  • Sociaal verantwoord
  • Superzacht
  • Past niet bij elke outfit

Stap 3: Kies 2 of 3 goede foto’s

Om online producten te kunnen verkopen zijn goede foto’s essentieel. Om snel te kunnen starten raden we aan om niet zelf foto’s te maken, maar om de foto’s van het merk of je leverancier te gebruiken. Let op; officieel heb je hier wel toestemming voor nodig! Het is dus aanbevolen om voor het gebruik toestemming te vragen via de mail. Gezien de meeste merken dit geen probleem vinden, is het risico om de beelden alvast te gebruiken klein. Als je eenmaal toestemming hebt of denkt dat dit geen probleem zal zijn kan je de afbeeldingen eenvoudig downloaden van hun website. Klik met de rechtermuisknop op de afbeelding en kies “Afbeelding opslaan als”.

Staan er geen geschikte foto’s op de website? Kijk dan of er mooie foto’s op de social media kanalen van het merk staan. Je kan het merk uiteraard ook mailen met het verzoek deze met je te delen.

Als je jouw producten ook wilt verkopen op Google Shopping is het goed om bij het kiezen van één van de foto’s hier alvast rekening mee te houden. Lees hier waaraan de eerste foto moet voldoen of bekijk deze video:

Stap 4: Kies een betaaloplossing (eenmalig)

Op bijna alle grote kanalen is het tegenwoordig mogelijk om online je producten te verkopen. De grote uitdaging is alleen hoe je klanten gaat laten betalen. Bij Facebook, Instagram, Pinterest en Google Shopping, is de betaalfunctie van het platform zelf namelijk nog niet beschikbaar in Nederland. Kopers worden via deze kanalen doorgeleid naar de webshop om daar vervolgens af te rekenen. Echter in jouw geval is er geen webshop en heb je een betaaloplossing nodig!

Om dit te omzeilen zijn er twee opties; Ad Up en Plug&Pay. Aan beide aanbieders zitten voor- en nadelen. Mooi meegenomen is dat ze beide in ieder geval een gratis proefperiode aanbieden. Het instap abonnement bij Plug&Pay kost na de proefperiode van 14 dagen € 49 per maand. Bij Ad Up kost het instap abonnement na een proefperiode van een maand € 79,95 per maand (tot 50 producten). Naast de abonnementskosten voor de software, moet je ook rekening houden met de transactiekosten.

Transactiekosten Ad Up

Ad Up rekent bij het instapabonnement een fee van 1% per transactie. Daarnaast betaal je per transactie nog voor de betaalmethode die jouw klant kiest. Bij Ad Up kan je zelf kiezen welke betaalmethodes je wilt aanbieden aan je klanten. Kies je bijvoorbeeld voor Tikkie als betaalmethode, dan betaal je € 0,25 per transactie extra. Je ook betaalmethodes als iDEAL en creditcard toevoegen. Hiervoor maakt Ad Up gebruik van Mollie. Bekijk hier welke betaalmethodes Mollie allemaal aanbiedt en wat de kosten per transactie zijn.

Transactiekosten Plug&Pay

Bij Plug&Pay betaal je geen fee, maar betaal je voor het aantal transacties dat je in een maand doet. Bij het instap abonnement zijn 240 transacties per maand inbegrepen. Je betaald daarna € 9,95 per 100 transacties extra. Ook bij Plug&Pay is het mogelijk om de betaalmethodes van Mollie toe te voegen. Ze hebben alleen geen integratie met Tikkie.

Qua prijs is Plug&Pay alles bij elkaar waarschijnlijk iets goedkoper. Het toevoegen van producten gaat bij beide ongeveer even makkelijk. Van de twee producten is Plug&Pay het meest doorontwikkeld en uitgebreid. Omdat je bij Plug&Pay ook makkelijk een product kan upsellen hebben wij een lichte voorkeur voor Plug&Pay.

Klik hier om een account aan te maken bij Plug&Pay en klik hier om een account aan te maken bij Ad Up. Nadat je een account hebt aangemaakt is het handig om ook direct de betaalmethodes toe te voegen. Volg dit stappenplan om betaalmethodes toe te voegen bij Plug&Pay. Bij Ad Up ontvang je via de mail een stappenplan nadat je jezelf hebt aangemeld.

Stap 5: Stel je kanalen in (eenmalig)

Zoals gezegd kan je op bijna alle grote kanalen online producten verkopen. Om dit te kunnen doen moet je per kanaal wel een paar stappen ondernemen. Om je hierbij te helpen hebben we hieronder een aantal links voor je verzameld. Deze links verwijzen naar stappenplannen om een account te creëren en accounts aan elkaar te koppelen.

Facebook & Instagram Shopping

Google Shopping (Merchant Center)

Google Mijn Bedrijf

Stap 6: Voeg je product toe

Nadat je een betaaloplossing hebt gekozen en je kanalen hebt ingesteld kan je starten met het toevoegen van je product! Voeg het product als eerste toe bij de door jouw gekozen betaaloplossing. Bij beide oplossingen is het toevoegen van producten redelijk vanzelfsprekend.

Bij Ad Up wordt er automatisch een betalingspagina aangemaakt voor je product. Op de “Product” overzichtspagina vind je onder “Action” de “QR-code”. Als je hierop klikt kan je de URL van de betalingspagina vervolgens kopiëren om te gebruiken. Bij Plug&Pay moet je nadat je het product hebt toegevoegd een checkout toevoegen. Ook bij hun verloopt het gehele proces redelijk vanzelfsprekend. Mocht je er niet uitkomen schroom dan niet om contact op te nemen met de helpdesk van één van de bedrijven. Ze helpen je graag verder.

Als je eenmaal de link hebt voor de betaalpagina dan kan je het product toevoegen op de door jouw gekozen kanalen. Volg hiervoor stap 5 uit het stappenplan.

Stap 7: Deel je product op social media

Tot slot kan je jouw product gaan delen op social media! Op Facebook doe je dit super eenvoudig via jouw bedrijfspagina. Ga naar “Shoppen” en klik bij het product op “Delen”. Geef in je bericht aan waarom je hebt gekozen om dit product te verkopen in je winkel. Vertel ook gerust dat je tijdelijk online aan het verkopen bent vanwege de coronacrisis. Dit helpt niet alleen bij het verkopen, maar zorgt er ook voor dat mensen het bericht eerder gaan delen. Wees dus niet bang om de sympathie kaart te spelen!

Vergeet tot slot niet een call-to-action in je bericht toe te voegen. Misschien wil niet iedereen het product kopen, maar willen ze wel het bericht voor je delen met anderen of het bericht liken. Hoe meer mensen betrokken zijn bij je bericht, des te groter de kans dat meer mensen je bericht zien.

Heb je nog vragen of hulp nodig? Stuur me gerust een bericht op LinkedIn.

Over Michael Lek

Michael is een online marketing specialist en mede-oprichter van GetOn. GetOn is een gratis digitale marketing Coach die lokale bedrijven helpt beter vindbaar en zichtbaar te worden op het internet. Bijvoorbeeld door het bouwen van een webshop. Na jarenlang voor grote merken te hebben gewerkt wil hij met GetOn ervoor zorgen dat lokale bedrijven niet verdwijnen en kunnen blijven concurreren met bedrijven als Amazon en Zalando.