Koopstromenonderzoek 2021: Utrecht positieve uitschieter

Utrecht heeft als enige van de vier grote steden zijn positie als ‘koopkathedraal’ de afgelopen jaren weten vast te houden. Dit blijkt uit het grootste koopstromenonderzoek (KSO21) ooit in Nederland uitgevoerd. Het succes is onder meer te danken aan de investeringen en uitbreiding van Hoog Catharijne, de Bijenkorf, Post en recent House Modernes. Daarnaast aan de intensieve samenwerking tussen ondernemers, gemeente en vastgoedeigenaren.

Ook de slimme bezoekerscampagnes en de leegstandsaanpak Morgen Mooier Maken door gemeente, CMU en VCOC met Utrecht Marketing als partner draagt hier zeker aan bij. De vitaliteit en veerkracht van Utrecht is mede te danken aan het harde werken door al deze partijen. Om deze vitaliteit vast te houden nu er steeds weer meer mogelijk is, is het belangrijk om met elkaar te blijven investeren in deze samenwerking.

In de meeste winkelgebieden is de bezoekersintensiteit ten opzichte van 2016 gehalveerd. Wel nam de gemiddelde besteding per bezoeker toe. De bezoekersdaling is sinds 2016 al zichtbaar – behalve in de grootste vier steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht: die deden het tot 2018 nog wel heel goed. Corona, de forse terugloop van het aantal toeristen en het grotendeels wegblijven van kantoorpersoneel hebben hierop extra negatief effect gehad.

Uit dit onderzoek komt verder naar voren dat ‘winkelen’ in vijf jaar tijd een compleet andere gedaante heeft gekregen.

Lees het hele verhaal hier