Informatie en tips in coronatijd

Het coronavirus heeft wereldwijd mensen besmet en levens geëist. Wij realiseren ons goed dat de uitbraak ook voor retail en horeca gevolgen heeft. Wat betekent het voor je onderneming, personeel en de vragen van klanten die je kunt krijgen? Op deze pagina verzamelen wij zoveel mogelijk informatie en tips.

CMU Steunpakket

Horeca, retail en culturele instellingen gaan weer voorzichtig open. Daar zijn we uiteraard blij mee, mits de regels en afspraken natuurlijk worden gerespecteerd. Ter ondersteuning ontwikkelden wij een pakket positieve persoonlijke coronacommunicatie-artikelen, zoals raamposters, deurstickers en deurmatten.

Woensdag 20 mei volgt een volgende uitdeelronde. Je kunt de materialen hier downloaden:

Deurmat

 

Niet aanraken
Desinfecteren

 

 

 

 

 

 

Vloersticker
Raamsticker
Pinnen

Noodpakket

De overheid neemt verschillende maatregelen om ondernemers te helpen die in de problemen dreigen te komen. De maatregelen volgen elkaar snel op. Zo is de regeling werktijdverkorting inmiddels vervangen door een groot noodpakket om de economische gevolgen van de coronamaatregelen te verzachten, kan de Belastingdienst uitstel van betaling verlenen en verruimt het ministerie van Economische Zaken de borgstelling midden- en kleinbedrijf. Ondernemers in bijvoorbeeld de horeca of de reisbranche kunnen daardoor makkelijker geld lenen als klanten wegblijven of als hun zaak tijdelijk dicht moet. Ook vanuit CMU hebben we beroepen gedaan op de gemeente om ondersteuning en hulp voor onze ondernemers voor elkaar te krijgen. Utrecht gaat nu bedrijven, ondernemers, zzp’ers en winkeliers helpen die vanwege de coronacrisis veel omzet mislopen.

Lees meer over het ‘Noodpakket en banen’ ook hier in deze FAQ

Samen staan we sterk. Dus laten we deze dagen vooral naar elkaar omkijken. Heb je vragen of een tip voor je collega-ondernemers? Neem dan per e-mail of telefoon contact op met een van de bestuursleden of Jeroen via centrummanager@cmutrecht.nl of 06-39719777
Mail tips aan ons, dan delen wij ze met je collega’s

Informatie campagne Utrecht Verbindt

In deze uitzonderlijke tijd zijn er talloze initiatieven van bewoners, ondernemers en organisaties ontstaan. De website utrechtverbindt.nl brengt al deze verrassende, originele en soms ontroerende initiatieven samen. Utrecht verbindt. Júist nu.

‘Utrecht verbindt’ is gestart door Utrecht Marketing en CMU, gesteund door de gemeente Utrecht, maar nadrukkelijk bedoeld voor initiatieven vanuit de hele stad. De website biedt inwoners uit stad en regio een praktisch verzamelpunt en laat zien waar zij eten kunnen bestellen om de lokale horeca te steunen, hoe zij mede-Utrechters een handje kunnen helpen, waar (online) gewinkeld kan worden en hoe zij vanuit huis kunnen sporten. De bundeling van initiatieven toont dat in Utrecht een ongekende creativiteit, inventiviteit en wil tot samenwerking huist.

Met deze campagne steken we Utrechters een hart onder de riem en laten we tegelijkertijd de trots en positiviteit zien waarmee bewoners en ondernemers in deze bijzondere tijd, met afstand en in achtneming van de geldende regels, tot verbinding en creatieve initiatieven komen. Ook geeft het platform ondernemers en organisaties een zetje in de rug door hen een podium te bieden. Er is ook een video gemaakt die aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden laat zien hoe Utrechters – van bewoners tot ondernemers – samen deze tijd doorkomen.

De campagne bestaat uit: de website utrechtverbindt.nl, video, sociale media, (ditigtale) buitenreclame (abri’s in de stad, reclamemasten van Ocean Outdoor langs de snelweg (A2, A12 en A27), reclameschermen in het centrum, Cityplaza Nieuwegein, Syntus), digitaal scherm van P5 van Hoog Catharijne, advertentie in DUIC.

Wil je mee helpen deze actie te promoten, download dan hier onze toolbox voor beeldmateriaal en aanwijzingen voor het gebruik van het campagnemateriaal.

Algemene informatie

  • Rijksoverheid: voor algemene vragen over het coronavirus, bel het landelijke crisisnummer: 0800-1351.
  • Regelingen voor ondernemers: de rijksoverheid heeft een speciale pagina met veelgestelde vragen voor werkgevers en ondernemers.
  • KVK: De Kamer van Koophandel heeft een speciaal Coronaloket. Hier kun je vragen stellen over de impact van het coronavirus op jouw bedrijf. Naast online ook telefonisch bereikbaar tussen 08.30 en 17.00 uur via 0800 – 2117.
  • RIVM: Bekijk voor meer algemene vragen en antwoorden ook de informatie van het RIVM. Je kunt ook bellen met het RIVM via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.
  • Gemeente Utrecht: De laatste updates over regels en maatregelen en wat deze voor inwoners en ondernemers betekenen lees je op de website van de gemeente Utrecht.

Verdere informatie en handige links:

Ondernemersklankbord: gratis advies tijdens coronacrisis

Voor ondernemers heeft de coronacrisis grote gevolgen en velen hebben hier grote zorgen over. Ondernemersklankbord.nl wil deze ondernemers graag helpen. Ze bieden niet alleen een luisterend oor maar staan de ondernemers in zwaar weer ook met raad en daad bij in het zoeken naar oplossingen. Omdat veel ondernemers momenteel in financiële nood zitten, verlenen ze de dienstverlening, tijdelijk gratis. Aanmelden kan via de website ondernemersklankbord.nl of telefonisch via 070-349 06 00.

Wees slim en check contracten en abonnementen

Moet jouw (horeca)zaak tijdelijk sluiten? Bedenk dan welke abonnementen of contracten je, al dan niet tijdelijk, zou kunnen stopzetten om kosten te besparen. Denk hierbij aan kranten en tijdschriften. Maar neem ook eens contact op met je energieleverancier en vraag wat de mogelijkheden om je energiekosten tijdelijk omlaag te brengen in verband met de noodtoestand.

Tips van Google voor ondernemers

Google lanceert vele initiatieven om te helpen tijdens de coronacrisis. Zo heeft het bedrijf onlangs aangekondigd $800 miljoen te committeren aan ondersteuningsinitiatieven voor MKB-bedrijven, gezondheidsorganisaties en overheden. Een gedeelte hiervan zal gebruikt worden om Google Ads advertentietegoeden te vergeven in de hoop dat dit iets van de uitdagingen en kosten zal verminderen.

Google probeert daarnaast bedrijven te helpen in deze onzekere periode door verschillende inzichten te delen. Hier zijn er vier die kunnen helpen in contact te komen en te blijven met uw klanten. Lees verder

 

E-learning en praktische tips

Gratis posters voor winkels en horeca

Veel ondernemers hebben hun deuren gesloten. Toch zijn er nog genoeg winkels in het centrum die geopend zijn. In veel gevallen met aangepaste openingstijden. Voor deze ondernemers hebben we een poster gemaakt die gebruikt kan worden om én de regels én de openingstijden op een overzichtelijke manier bij de deur kenbaar te maken.

De poster is gratis af te halen bij de Multicopy in het centrum van Utrecht of je kunt deze hier downloaden. We hebben ook voor horeca-ondernemers een variant gemaakt. Deze kun je hier downloaden en natuurlijk ook gratis ophalen bij Multicopy op de Drift.

Noodmaatregel ‘NOW’ per 6 april van kracht

Ondernemers met een dalende omzet door de coronacrisis kunnen vanaf 6 april een bij het UWV een aanvraag indienen om de loonkosten tot maximaal 90 procent vergoeden. Dit maakte minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dinsdag bekend. De totale NOW-maatregel is hier te lezen

Door deze ‘Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid’ (NOW), zouden zo veel mogelijk mensen hun baan moeten behouden, nu in veel sectoren de economie is stilgevallen. Het kabinet heeft er 10 miljard euro voor vrijgemaakt.

Ondernemers die hun omzet zien dalen, kunnen zich hier vanaf volgende week maandag voor inschrijven. Voorwaarde is dat de verwachte omzet met twintig procent daalt en het reguliere salaris wordt doorbetaald. De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 maart. Na ontvangst van de aanvraag is het de bedoeling dat het uit te keren bedrag binnen twee tot vier weken op de rekening staat. Lees verder

Onlangs heeft UMC Utrecht de OLVG corona check app voor de provincie Utrecht gelanceerd. www.umcutrecht.nl/coronacheck. De app is kosteloos en begeleidt de inwoners van de regio Utrecht digitaal bij hun gezondheid ten tijde van het coronavirus.

In deze app vullen gebruikers dagelijks hun gezondheidsgegevens in, zoals hoesten, kortademigheid of koorts en ontvangen vervolgens een advies van een medisch team uit hun regio. De app is gratis en begeleidt mensen digitaal bij hun gezondheid ten tijde van het nieuwe coronavirus.

Het streven is om binnen 48 uur een bericht in de app terug te sturen. Als er medische reden toe is, wordt men binnen 24 uur gebeld. Ook kan men zelf aangeven gebeld te willen worden.

Voor iedereen die mee wil helpen de app te promoten en te verspreiden is een speciale toolkit ontwikkeld. Deze is hier te downloaden.

Winkeltijden

In deze onzekere tijden kan het lastig zijn om te bepalen of en wanneer je open wilt zijn. Uiteraard wil je er zijn voor je klanten, maar nu de horeca tot 6 april gesloten is, is het een stuk rustiger in het centrum.

Overweeg je als winkelier om je winkeltijden aan te passen en korter open te gaan? Dan zou onze tip zijn om dit dan te doen tussen 12:00 en 17:00 uur. Hiermee is de kans op aanloop het grootst aangezien we merken dat de meeste winkels die hiervoor kiezen, deze tijden aanhouden.

Heropenen? Houd je aan de maatregelen!

Steeds meer winkels heropenen en daar zijn we heel blij mee. Let er wel op dat je je winkel zo inricht dat je voldoet aan de maatregelen. Hiervoor kun je het protocol veilig winkelen gebruiken om vast te stellen wat er nodig is. Download het protocol hier.

Ook INRetail heeft een instructie beschikbaar voor personeel. Bekijk deze hier.
Voor ondersteunend materiaal (posters met aanwijzingen, stickers, etc) kun je terecht bij Multicopy op de Drift.

FAQ

Het Coronavirus (COVID-19) heerst en het RIVM komt met verschillende adviezen en maatregelen. Dit heeft veel gevolgen voor ondernemers. In deze notitie gaan wij in op veel gestelde vragen over het “Noodpakket Banen en Economie” dat in de avond van op 17 maart 2020 is afgekondigd en in fases is uitgewerkt. Voor de vragen staat of deze zijn Bijgewerkt of Nieuw zijn sinds 1 april 2020. Staat er niets voor de vraag, dan is deze niet inhoudelijk gewijzigd.