Informatie en tips in coronatijd

Het coronavirus heeft wereldwijd mensen besmet en levens geëist. Wij realiseren ons goed dat de uitbraak ook voor retail en horeca gevolgen heeft. Wat betekent het voor je onderneming, personeel en de vragen van klanten die je kunt krijgen? Op deze pagina verzamelen wij zoveel mogelijk informatie en tips.

Kijk bij vragen over het steun- en herstelpakket corona op rijksoverheid.nl/steunpakket. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben samen met de Kamer van Koophandel een loket geopend voor ondernemers met vragen: 0800-2117. Het loket is ook te bereiken via www.kvk.nl/coronaloket De overheid heeft een crisisnummer geopend voor algemene vragen over het coronavirus: 0800-1351. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Bel dan het adviesteam via 0800 – 2117. Werkenden en werkzoekenden kunnen daarnaast terecht op hoewerktnederland.nl.

Wat kun je als ondernemer doen om nú toch je klanten te bereiken en te bedienen?

Gebruik je etalage optimaal. Etaleer je producten aantrekkelijk en laat (een deel van) de verlichting van je etalage aan (gebruik een tijdklok). Gebruik je etalage ook om te verwijzen naar de bestelmogelijkheden nu de winkel dicht is: telefoonnummer, website, Whatsapp en zet bijvoorbeeld bij producten een QR code die bezoekers kunnen scannen en die meteen verwijst naar je bestellijst of bestelmodule op je website. Voor die ondernemers die nog open kunnen blijven, hebben we makelaarsborden in bestelling om goed te kunnen laten zien dat je open bent, zonder dat je een uitstalling op straat nodig hebt. Daarover volgende week meer.

Zorg dat je online zichtbaar bent. Gebruik je social mediakanalen en je website om te laten zien wat je in je onderneming te bieden hebt en schrijf je vaste klantenbestand aan via e-mail. Laat ons je ook helpen om je aanbod (nog) beter zichtbaar te maken en meld je aanbod aan bij utrechtverbindt.nl dan nemen wij je aanbod mee in onze campagne voor stad en regio.

Maak gebruik van een lokale bezorgdienst
. Als je dit nog niet geregeld hebt dan kun je gebruik maken van de gecombineerde diensten van Cityhub in samenwerking met Packaly en de Fietskoerier Utrecht. Ter ondersteuning hebben wij de inpakwinkel op de Steenweg ingericht als overslagpunt om dit nog sneller en gemakkelijker mogelijk te maken. Wil je gebruik maken van deze service? Stuur dan een email naar: utrecht@cityhub.nl, met als onderwerp: Aanmelding Ship from store + Winkelnaam en een indicatie van het te verwachten volume. Lees hier meer over tijden en kosten

Bestellijsten. Haal je (oude) bestellijsten tevoorschijn en zorg dat je deze online beschikbaar maakt, flyer ze rond of maak in samenwerking met collega ondernemers een gecombineerde bestellijst.

Meer inspiratie. De branchevereniging voor de retail INRetail biedt op haar website meer inspiratie over de online mogelijkheden als individuele retailer. Deze informatie vindt je hier.

Online hulp nodig? Maak dan, als je dit nog niet hebt gedaan, gebruik van de gratis ondersteuning via Utrecht Nu Digitaal. Haal inspiratie uit een van de vele blogs of maak gebruik van de hulpmiddelen.

Heb je andere ideeën, vragen of hulp nodig? Neem dan contact met ons op info@cmutrecht.nl. We denken graag met je mee. Veel sterkte de komende weken.

Noodpakket

De overheid neemt verschillende maatregelen om ondernemers te helpen die in de problemen dreigen te komen.

Zo is de regeling werktijdverkorting inmiddels vervangen door een groot noodpakket om de economische gevolgen van de coronamaatregelen te verzachten, kan de Belastingdienst uitstel van betaling verlenen en verruimt het ministerie van Economische Zaken de borgstelling midden- en kleinbedrijf. Ondernemers in bijvoorbeeld de horeca of de reisbranche kunnen daardoor makkelijker geld lenen als klanten wegblijven of als hun zaak tijdelijk dicht moet. Ook vanuit CMU hebben we beroepen gedaan op de gemeente om ondersteuning en hulp voor onze ondernemers voor elkaar te krijgen. Utrecht gaat nu bedrijven, ondernemers, zzp’ers en winkeliers helpen die vanwege de coronacrisis veel omzet mislopen.

Lees meer over het ‘Noodpakket en banen’ ook hier in deze FAQ

Samen staan we sterk. Dus laten we deze dagen vooral naar elkaar omkijken. Heb je vragen of een tip voor je collega-ondernemers? Neem dan per e-mail of telefoon contact op met een van de bestuursleden of Jeroen via centrummanager@cmutrecht.nl of 06-39719777
Mail tips aan ons, dan delen wij ze met je collega’s

Openbare ruimte

In de gesprekken met de gemeente zorgen we dat we alvast klaar zijn voor mogelijke versoepelingen: dat de inrichting van de openbare ruimte er weer op in is gericht om bezoekers op veilige, verantwoorde en gastvrije wijze te ontvangen: (nieuwe) welkomstmatten, vervangen en vernieuwen van belijning en welkomstboodschappen, de voetgangersrotonde vergroenen en aankleden met bloemen, inzet van gastheren en gastvrouwen in aanvulling op de verkeersregelaars en heldere communicatie.

 

Onderzoek en marketing

Samen met Utrecht Marketing werken we aan een bezoekersdashboard om de ontwikkelingen in bezoek aan het centrum nu en straks goed te kunnen duiden. Hierbij moet dit dashboard niet alleen inzicht bieden in de aantallen bezoekers, waar nu vooral de focus op ligt, maar ook op meer kwalitatieve gegevens zoals herkomst, verblijfsduur en demografische eigenschappen.

Doordat de data die we hiervoor gebruiken ons in de gelegenheid stelt om terug te kijken tot mei 2019 kunnen we ook de verschillen in verzorgingsgebied pre-corona en nu, goed in beeld brengen. Dat stelt ons in staat om straks heel gericht een herstelcampagne richting de gewenste bezoekers te voeren.

Op die manier nemen we actief regie op het economisch herstel van het centrum. Voorlopig hebben we met Utrecht Marketing afgesproken dat we die campagne in eerste instantie weer richten op stad en regio en later dit najaar indien mogelijk ook weer nationaal.

Informatie campagne Utrecht Verbindt

In deze uitzonderlijke tijd zijn er talloze initiatieven van bewoners, ondernemers en organisaties ontstaan. De website utrechtverbindt.nl brengt al deze verrassende, originele en soms ontroerende initiatieven samen. Utrecht verbindt. Júist nu.

‘Utrecht verbindt’ is gestart door Utrecht Marketing en CMU, gesteund door de gemeente Utrecht, maar nadrukkelijk bedoeld voor initiatieven vanuit de hele stad. De website biedt inwoners uit stad en regio een praktisch verzamelpunt en laat zien waar zij eten kunnen bestellen om de lokale horeca te steunen, hoe zij mede-Utrechters een handje kunnen helpen, waar (online) gewinkeld kan worden en hoe zij vanuit huis kunnen sporten. De bundeling van initiatieven toont dat in Utrecht een ongekende creativiteit, inventiviteit en wil tot samenwerking huist.

Met deze campagne steken we Utrechters een hart onder de riem en laten we tegelijkertijd de trots en positiviteit zien waarmee bewoners en ondernemers in deze bijzondere tijd, met afstand en in achtneming van de geldende regels, tot verbinding en creatieve initiatieven komen. Ook geeft het platform ondernemers en organisaties een zetje in de rug door hen een podium te bieden. Er is ook een video gemaakt die aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden laat zien hoe Utrechters – van bewoners tot ondernemers – samen deze tijd doorkomen.

De campagne bestaat uit: de website utrechtverbindt.nl, video, sociale media, (ditigtale) buitenreclame (abri’s in de stad, reclamemasten van Ocean Outdoor langs de snelweg (A2, A12 en A27), reclameschermen in het centrum, Cityplaza Nieuwegein, Syntus), digitaal scherm van P5 van Hoog Catharijne, advertentie in DUIC.

Wil je mee helpen deze actie te promoten, download dan hier onze toolbox voor beeldmateriaal en aanwijzingen voor het gebruik van het campagnemateriaal.

Algemene informatie

  • Rijksoverheid: voor algemene vragen over het coronavirus, bel het landelijke crisisnummer: 0800-1351.
  • Regelingen voor ondernemers: de rijksoverheid heeft een speciale pagina met veelgestelde vragen voor werkgevers en ondernemers.
  • KVK: De Kamer van Koophandel heeft een speciaal Coronaloket. Hier kun je vragen stellen over de impact van het coronavirus op jouw bedrijf. Naast online ook telefonisch bereikbaar tussen 08.30 en 17.00 uur via 0800 – 2117.
  • RIVM: Bekijk voor meer algemene vragen en antwoorden ook de informatie van het RIVM. Je kunt ook bellen met het RIVM via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.
  • Gemeente Utrecht: De laatste updates over regels en maatregelen en wat deze voor inwoners en ondernemers betekenen lees je op de website van de gemeente Utrecht.

Verdere informatie en handige links:

Ondernemersklankbord: gratis advies tijdens coronacrisis

Voor ondernemers heeft de coronacrisis grote gevolgen en velen hebben hier grote zorgen over. Ondernemersklankbord.nl wil deze ondernemers graag helpen. Ze bieden niet alleen een luisterend oor maar staan de ondernemers in zwaar weer ook met raad en daad bij in het zoeken naar oplossingen. Omdat veel ondernemers momenteel in financiële nood zitten, verlenen ze de dienstverlening, tijdelijk gratis. Aanmelden kan via de website ondernemersklankbord.nl of telefonisch via 070-349 06 00.

Wees slim en check contracten en abonnementen

Moet jouw (horeca)zaak tijdelijk sluiten? Bedenk dan welke abonnementen of contracten je, al dan niet tijdelijk, zou kunnen stopzetten om kosten te besparen. Denk hierbij aan kranten en tijdschriften. Maar neem ook eens contact op met je energieleverancier en vraag wat de mogelijkheden om je energiekosten tijdelijk omlaag te brengen in verband met de noodtoestand. Daarnaast kunnen ondernemers op de voorraadvergoeding en retailers er even op willen wijzen dat ze, net zoals dat eerder al mogelijk was voor horeca ondernemers, een beroep doen op gemeente voor het tijdelijk stopzetten van hun contract voor afvalinzameling indien van toepassing.

Ondersteuning ondernemers bij digitalisering

In aanvulling op het ondersteuningsprogramma Nu Digitaal dat al loopt, werken we komend jaar samen met Rachmaninoff Wonen, Van Pommeren, It’s a Present en Jos van Dijck aan een programma dat ondernemers blijft ondersteunen bij digitalisering. Insteek hierbij is om ondernemers te helpen om online nog beter zichtbaar te zijn en te presteren en daarmee juist de prestaties van de fysieke onderneming te verbeteren. Hiervoor gaan we gebruik maken van de MKB Idee subsidie regeling.

Daarnaast lanceert Google vele initiatieven om te helpen tijdens de coronacrisis. Zo heeft het bedrijf onlangs aangekondigd $800 miljoen te committeren aan ondersteuningsinitiatieven voor MKB-bedrijven, gezondheidsorganisaties en overheden. Een gedeelte hiervan zal gebruikt worden om Google Ads advertentietegoeden te vergeven in de hoop dat dit iets van de uitdagingen en kosten zal verminderen.

Google probeert daarnaast bedrijven te helpen in deze onzekere periode door verschillende inzichten te delen. Hier zijn er vier die kunnen helpen in contact te komen en te blijven met uw klanten. Lees verder

 

E-learning en praktische tips

Gratis posters voor winkels en horeca

Winkels en horeca zijn gesloten. Maar voor wanneer ze hun deuren weer kunnen openen, hebben we nog steeds de gratis posters beschikbaar. De posters kunnen worden gebruikt om én de regels én de openingstijden op een overzichtelijke manier bij de deur kenbaar te maken.

De poster is gratis af te halen bij de Multicopy in het centrum van Utrecht of je kunt deze hier downloaden. We hebben ook voor horeca-ondernemers een variant gemaakt. Deze kun je hier downloaden en natuurlijk ook gratis ophalen bij Multicopy op de Drift.

Noodmaatregel ‘NOW’

Ondernemers met een dalende omzet door de coronacrisis kunnen bij het UWV een aanvraag indienen om de loonkosten tot maximaal 90 procent vergoeden. De totale NOW-maatregel is hier te lezen

Door deze ‘Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid’ (NOW), zouden zo veel mogelijk mensen hun baan moeten behouden, nu in veel sectoren de economie is stilgevallen. Het kabinet heeft er 10 miljard euro voor vrijgemaakt.

Ondernemers die hun omzet zien dalen, kunnen zich hier voor inschrijven. Voorwaarde is dat de verwachte omzet met twintig procent daalt en het reguliere salaris wordt doorbetaald. Na ontvangst van de aanvraag is het de bedoeling dat het uit te keren bedrag binnen twee tot vier weken op de rekening staat. Lees verder

Bereken hoe coronaregelingen jouw onderneming helpen

VNO-NCW en MKB-Nederland hebben een tool ontwikkeld waarmee je direct inzicht krijgt in de relevante steunregelingen van overheden en financiële instellingen.