Hands-on aanpak leegstand werpt vruchten af

“Utrecht laat zien dat het hands-on aanpakken van actuele leegstand en een gebiedsaanpak met visionaire tintjes elkaar niet in de weg hoeven te staan, maar juist kunnen versterken.” Dat schrijft Platform31 in haar publicatie: ‘Herstel van binnensteden’.

De afgelopen periode mochten we heel wat nieuwe gezichten en oude bekenden verwelkomen in het centrum van Utrecht. Dat gaat in deze markt niet vanzelf en vraagt geduld, doorzettingsvermogen en samenwerking van vastgoedeigenaren, makelaars, ondernemers en overheid.

Onder meer Purdey, My Jewellery, Catch Up, Bat of an Eye, SoLow, CVRD Fashion B.V., SIDESTEP, Green up, Carmel Market en Sus en So (her)openden hun deuren. Binnenkort volgen er nog meer waaronder Aldi, Jamin Nederland, Copper Branch en Hang Eleven. En dat is fantastisch nieuws.

Binnen het project Morgen Mooier Maken zetten wij ons, samen met de VCOC, de gemeente Utrecht, HET PUNT Utrecht en Utrecht Marketing in om ondernemers en vastgoedeigenaren samen te brengen. Dit doen we onder meer door kleine initiatieven te bundelen, panden een passende invulling te geven, de openbare ruimte aan te passen op de nieuwe functies die de binnenstad vervult (verblijven en ontmoeten) en via programmering van cultuur bij te dragen aan levendige straten.

Ook dat is hard werken, vraagt (beleids)ruimte om te kunnen experimenteren met vallen én opstaan en doorzettingsvermogen. Daar gaan we de komende tijd dus samen vooral nog even mee door want het smaakt naar meer.