Grote zorgen CmU over bereikbaarheid bestemmingsverkeer richting centrum

Afgelopen dinsdag vond er, mede op initiatief van CmU een Raadsinformatiebijeenkomst plaats over de voorgenomen knip voor autoverkeer op de Catharijnesingel. Vanuit CmU vinden we het belangrijk om open en eerlijk te zijn over de Economische consequenties van de keuzes die worden gemaakt op het gebied van Mobiliteit en merken dat hierin bij de afwegingen die worden gemaakt (te) weinig aandacht voor is.

In overleggen met de wethouder en de ambtenaren zijn onze bezwaren gehoord, en minimale randvoorwaarden erkend. Wij zijn altijd kritisch gebleven. Echter zien wij deze kritische noot naar aanleiding van een WOO-verzoek, slechts gematigd terug in de interne stukken van de gemeente Utrecht.

CmU maakt zich grote zorgen over de economische impact van een vermindering van bezoekers die met de auto naar Utrecht zullen komen (bezoekers die Utrecht gaan mijden en kiezen voor een ander centrumgebied om hun tijd én geld te besteden) als gevolg van de verschillende voorgenomen mobiliteitsprojecten. Wij vrezen voor de impact die dit heeft op leegstand in het (zuidelijke deel) van het centrum en Hoog Catharijne en een vermindering van de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat voor nieuwe ondernemers.

Onze zorgen hebben 4 gronden:

1.⁠ ⁠Ingrijpende verkeersmaatregelen worden, als we hier in overleg met de gemeente geen bezwaar tegen maken, steevast gepland in voor ondernemers economisch relevante periodes (de voorgenomen knip stond tot twee keer toe oorspronkelijk gepland voor het einde van het 4e kwartaal).

2.⁠ ⁠Alternatieven zoals parkeren op afstand en openbaar vervoer naar het centrum blinken niet uit in uitvoering en kwaliteit of zijn (zoals op de P+R USP waar er geen tramverbinding is in de weekenden) zelfs afwezig.

3.⁠ ⁠Er lijkt meer aandacht en geld te gaan naar het invoeren van de maatregelen zoals knips zelf dan naar de randvoorwaarden die er nodig zijn om ze goed te laten functioneren: zoals de omleidingen, communicatie over alternatieven en fysieke en digitale bebording en bewegwijzering op orde brengen zodat bezoekers en bewoners niet voor verrassingen komen te staan bij verkeersmaatregelen waar we al niet achter staan.

4.⁠ ⁠Als we kijken naar komende periode vallen meerdere grote ingrepen en werkzaamheden op routes voor bestemmingsverkeer richting het centrum samen zoals de werkzaamheden op de Amsterdamsestraatweg, de Majellaknoop, Smakkelaarsveld, Westplein en de voorgenomen knip waarmee de robuuste verbinding voor bestemmingsverkeer in het gedrang komt; dit is overigens volledig in tegenspraak met de bereikbaarheidsprincipes die de afdeling Mobiliteit zelf heeft opgesteld.