De beste wensen? Werk aan de winkel voor de toekomst van het centrum

Kak(2). Ik weet niet hoe het met u zit, maar ondanks dat we het allemaal aan konden zien komen, was het afgelopen dinsdag voor mij toch weer een enorme domper om definitief te horen dat de lockdown is verlengd.

Voorlopig liegen de besmettingscijfers er niet om en lijkt een versoepeling van de maatregelen nog ver weg. Ondanks dit slechte nieuws en het deprimerende gevoel dat me iedere keer weer bekruipt tijdens een wandeling door het centrum, waarbij iedere dag overkomt als zondagochtend 8 uur, doen we vanuit Centrummanagement Utrecht ons stinkende best om toch (alvast) te werken aan de toekomst.  

Openbare ruimte

In de gesprekken met de gemeente zorgen we dat we alvast klaar zijn voor mogelijke versoepelingen: dat de inrichting van de openbare ruimte er weer op in is gericht om bezoekers op veilige, verantwoorde en gastvrije wijze te ontvangen: (nieuwe) welkomstmatten, vervangen en vernieuwen van belijning en welkomstboodschappen, de voetgangersrotonde vergroenen en aankleden met bloemen, inzet van gastheren en gastvrouwen in aanvulling op de verkeersregelaars en heldere communicatie.  

Onderzoek en marketing

Samen met Utrecht Marketing werken we aan een bezoekersdashboard om de ontwikkelingen in bezoek aan het centrum nu en straks goed te kunnen duiden. Hierbij moet dit dashboard niet alleen inzicht bieden in de aantallen bezoekers, waar nu vooral de focus op ligt, maar ook op meer kwalitatieve gegevens zoals herkomst, verblijfsduur en demografische eigenschappen. Doordat de data die we hiervoor gebruiken ons in de gelegenheid stelt om terug te kijken tot mei 2019 kunnen we ook de verschillen in verzorgingsgebied pre-corona en nu, goed in beeld brengen. Dat stelt ons in staat om straks heel gericht een herstelcampagne richting de gewenste bezoekers te voeren. Op die manier nemen we actief regie op het economisch herstel van het centrum. Voorlopig hebben we met Utrecht Marketing afgesproken dat we die campagne in eerste instantie weer richten op stad en regio en later dit najaar indien mogelijk ook weer nationaal.

Achter de schermen werken we hard aan een nieuwe look voor centrumutrecht.nl met daarop nog meer aandacht voor de ondernemers die het centrum van Utrecht zo bijzonder maken. Onderdeel van deze website wordt ook een gedeelte waarop we actueel aanbod van beschikbare ruimte willen bundelen met de contactgegevens van makelaars, accountmanagement van de gemeente en centrummanagement.   

Samenwerking met andere grote steden

Afgelopen woensdag hebben we tijdens een overleg met de dertien grote steden van Nederland afgesproken om bij de ontwikkeling van bovenstaand bezoekersdashboard samen op te trekken en kennis uit te wisselen met Eindhoven, Rotterdam en Tilburg. Daarnaast hebben we met deze steden afgesproken om ook samen op te trekken richting lokale politiek als het gaat om de manco’s in de huidige landelijke en lokale steunmaatregelen en te benoemen wat er vanuit de gemeente nodig is voor economisch herstel.  

Ondersteuning ondernemers bij digitalisering

In aanvulling op het ondersteuningsprogramma Nu Digitaal dat al loopt, werken we komend jaar samen met Rachmaninoff Wonen, Van Pommeren, It’s a Present en Jos van Dijck aan een programma dat ondernemers blijft ondersteunen bij digitalisering. Insteek hierbij is om ondernemers te helpen om online nog beter zichtbaar te zijn en te presteren en daarmee juist de prestaties van de fysieke onderneming te verbeteren. Hiervoor gaan we gebruik maken van de MKB Idee subsidie regeling.    Hopelijk hebben we met bovenstaand inkijkje een beetje laten zien hoe we ook komend jaar weer alle ondernemers in het centrum zo goed mogelijk willen ondersteunen. We zetten samen de schouders onder het centrum en kunnen hopelijk snel weer bouwen aan herstel. Weet ons ook te vinden voor hulp, vragen of het versterken en realiseren van goede ideeën.

Sterkte en tot ziens in het centrum.

Jeroen Roose-van Leijden
Centrummanager