De drie belangrijkste online marketingtrends voor retailers in 2020

Ondersteuning en ontwikkeling. Michael Lek van GetOn praat ons maandelijks bij over succesvol digitaal ondernemen voor retailers en horecaondernemers.

Als we de goeroes mogen geloven, dan gaat de manier waarop we in 2020 shoppen voor altijd veranderen. Hoe de retailsector precies gaat veranderen, daar zijn de experts het alleen niet over eens! Volgens de één zijn webwinkels ten dode opgeschreven en volgens de ander gaat de komst van Amazon alles veranderen. Je zult misschien denken: Ja, leuke voorspellingen. En nu? Hoe kan ik het voortbestaan van mijn zaak verzekeren? Me bezig blijven houden met waar ik gepassioneerd en goed in ben? Je bent immers al druk zat.

Laten we beginnen met het goede nieuws! Voorspellingen gaan gelukkig meestal geleidelijker dan gedacht. Het verandert niet van de één op de andere dag. Je hebt dus tijd om je aan te passen. Tegelijkertijd is het wel aan het gebeuren en hou je het op lange termijn ook niet tegen. Als retailer is het daarom goed als je hier nu al over na gaat denken en bedenkt hoe je hier met je marketingactiviteiten op in kan spelen. In dit blog heb ik de 3 belangrijkste online marketing trends voor je op een rij gezet.

Trend 1: E-A-T

Je kent het gezegde: ‘Alle wegen leiden naar Rome’. Online geldt dat gezegde voor Google.  Van al het verkeer op internet begint 60% daar. Je kunt dus simpelweg niet om Google heen. In het plaatje hieronder zie je de dominantie van Google heel duidelijk naar voren komen.

Bron: Backlinko

Google is supergeavanceerd, maar tegelijkertijd enorm simpel. Je kunt de zoekmachine het beste vergelijken met een matchmaker. Een moderne versie van Cupido die vraag en aanbod aan elkaar koppelt. Het is belangrijk om te weten hoe Google zaken koppelt, zodat je hier met jouw winkel makkelijk en slim op in kunt spelen.

Eén van de punten waar Google in 2020 meer op let bij het matchen van vraag en aanbod is E-A-T. Deze afkorting staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Of in het Nederlands: deskundigheid, autoriteit, en betrouwbaarheid. In gewone mensentaal betekent dit dat Google informatie van experts op een specifiek vakgebied hoger waardeert dan andere informatie. Goed nieuws dus!

Jij bent de expert

Het mooie is dat je dit eigenlijk al aan het doen bent. Jij bent de expert. Het grote verschil is alleen dat je de adviezen, die je nu al elke dag geeft aan je klanten in de winkel, ook proactief online kunt gaan geven. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te starten met bloggen. Het publiceren van blogs is vergelijkbaar met het plaatsen van berichten op Facebook, Instagram of andere social media. Wellicht doe je dat als winkelier of in je privéleven al best veel. In een blog heb je echter nog veel meer ruimte om dieper op een onderwerp in te gaan. Gewoon vanuit je eigen expertise en de dagelijkse vragen die je krijgt. Je klantvragen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie. 

Blogs kunnen over van alles gaan. Zu kun je bijvoorbeeld aan klanten uitleggen hoe ze een product het best kunnen gebruiken. Dan heb je al een ‘how to’ blog. Let er wel op dat kopiëren en plakken van anderen niet werkt. Dat filtert Google er uit. Zorg dat je echt je eigen verhaal schrijft en wees daarmee uniek. Alleen dan word je beter gevonden op Google. Deel bijvoorbeeld jouw favoriete producten binnen een bepaalde categorie. Kijk voor inspiratie eens naar de koopgidsen van Mantel of die van de Wirecutter. Of wat dacht je van een blog over de laatste trends zoals dit blog? Super interessant allemaal. Dit kun je makkelijk herhalen door aan je medewerkers te vragen hetzelfde te doen. Ieder heeft zo zijn eigen kennis en hobby’s, nietwaar.

In een blog kun je ook het achtergrondverhaal van je merken vertellen. Consumenten smullen van dit soort verhalen. Ze zijn zich immers steeds bewuster van wat ze kopen, willen weten waar hun producten vandaan komen en wat de impact hiervan is op het milieu. Het is dus goed om eventuele vragen die jouw klanten hierover hebben, te beantwoorden. Misschien zelfs wel in een blog…

Tips om beter te gevonden worden 

Vermeld duidelijk bij het blog wie het heeft geschreven en zorg dat Google dit kan indexeren (uitlezen). Voeg om die reden (net zoals onder dit blog) een kort profiel van de schrijver toe.

Jouw expertstatus en die van je team kun je op de ‘Over ons’ pagina van je website claimen. Laat zien wie het team is en geef een korte beschrijving van ieders expertise. De ene kan bijvoorbeeld een absolute master zijn in een bepaalde productcategorie en de ander is weer helemaal thuis in iets anders. Vraag je teamleden ook om een LinkedIn-profiel aan te maken als ze dit nog niet hebben. Op hun profiel kunnen ze dan hetzelfde verhaal delen en zo hun expertstatus extra kracht bij zetten.

Tip: wil je aan de slag met het schrijven van blogs, maar ben je net niet een super begaafde schrijver. Geen probleem; met ons bedrijf koppelen we je graag aan een goede tekstschrijver uit ons partnernetwerk die je hierbij kan helpen!

Trend 2: lokaal

Ken je de Gouden Gids nog? Sinds 2014 bestaat er ook iets vergelijkbaars online: Google Mijn Bedrijf. Gevonden worden in de lokale zoekresultaten van Google is sindsdien belangrijker dan ooit. Uit onderzoek blijkt dat vier van de vijf consumenten Google gebruikt voor adresgegevens, openingstijden en de beschikbaarheid van producten. Wanneer een consument zoekt naar een winkel in de buurt, of waar je een merk of product kunt kopen, toont Google als eerste een bepaalde selectie in de zoekresultaten. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Of eigenlijk: Hoe zorg je dat jij hier tussen staat?

Het is gebleken dat het belangrijk is dat jij met jouw winkel in de lokale top 3 staat. Consumenten willen snelle resultaten en klikken dus veel eerder op de eerste drie dan de resultaten er onder. Lokale zoekopdrachten leiden daarbij vaker tot aankopen, 76% van de mensen die met hun smartphone een lokale zoekopdracht doet, bezoekt binnen 24 uur een winkel.

 Lokale zoekresultaten

Hoe kom je bovenaan in de lokale zoekresultaten?

Allereerst moet je natuurlijk je bedrijfsprofiel geclaimd hebben op Google. Nog niet gedaan?  Ga dan naar Google en zoek op je bedrijfsnaam. Rechts in de zoekresultaten zie je waarschijnlijk een profiel van je bedrijf staan, klik vervolgens op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’ om je bedrijfsprofiel te claimen. Als je bedrijf er nog niet in staat kun je via de website van Google Mijn Bedrijf een bedrijfsprofiel aanmaken.

Om bovenaan te komen in de resultaten moet je zorgen dat je zo goed mogelijk voldoet aan de criteria van Google; relevantie, afstand en prominentie. Hieronder lees je wat dat is.

Relevantie

Om te voldoen aan relevantie is het belangrijk om jouw bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk te vermelden en deze constant up-to-date te houden. Denk aan het updaten van je openingstijden, maar ook het plaatsen van foto’s en het beantwoorden van recensies.

Afstand

Om een goede match te maken berekent Google automatisch de afstand tussen de klant en de dichtstbijzijnde relevante bedrijven. Hierop heb je zelf helaas geen controle, behalve dat je zorgt dat Google weet waar je locaties gevestigd zijn.

Prominentie

Prominentie geeft aan hoe populair een bedrijf is. Populariteit wordt bepaald door het aantal positieve recensies en de gemiddelde waardering (sterren). Ook wordt er gekeken of jouw website voldoende geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO). Handig om te weten; recensies op Google Mijn Bedrijf helpen ook bij het verbeteren van je ranking in Google.

Tip: wil je aan de slag met het verzamelen van recensies. Leer met behulp van de digitale marketing Coach van GetOn hoe je dit het beste kunt aanpakken. Het gebruik van de Coach is voor jou helemaal gratis!

Trend 3: nieuwe verdienmodellen

Een webshop is niet voor iedereen een rendabele investering. Denk alleen al aan het grote assortiment dat snel verandert. Of de levering en het voorraadbeheer. Maar als je als winkelier toch meer herhaalaankopen wilt stimuleren, dan is het aanbieden van een abonnement wellicht een mooi alternatief. De abonnementenmarkt is booming. Elk jaar groeit de markt met 100 procent. Gartner, het wereldwijde onderzoeks- en adviesbedrijf, voorspelt dat in 2023 75 procent van alle bedrijven een abonnement-gebaseerde dienst aanbiedt.

Overweeg je om te starten met het verkopen van een abonnement, kijk dan eens naar Shopify. Met deze slimme oplossing kun je tegen een relatief lage investering beginnen met een abonnementsservice. Het leuke is dat je klein begint en dit vervolgens langzaam kunt uitbreiden. Voor inspiratie is het de moeite waard om eens te kijken naar Swapfiets; een abonnementsservice voor fietsen. Naast de fiets, is service en onderhoud inbegrepen in het abonnement. Een ander interessant voorbeeld is Enjoy; een winkel met experts die naar je toekomen. Of wat dacht je van Furlenco waar je jouw inrichting van je huis kunt leasen.

Nou hoor ik je al bijna zeggen: ‘Nou Michael, er zijn toch al heel veel aanbieders?’ Dat klopt, maar die zijn niet de vertrouwde expert om de hoek. Bij een online aanbieder weet je niet goed hoe die met de producten om gaat, jij bent betrouwbaar en hebt een plek waar je naartoe kunt als er iets mis is. Kortom; genoeg interessante kansen dus!

Wil je hier een keer over sparren met een specialist? Stuur me gerust een bericht op LinkedIn. Tip: wil je aan de slag met deze trends, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen probleem; vanuit CMU mogen we 25 ondernemers kosteloos hierbij helpen! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wil je hier een keer over sparren met een specialist? Stuur me gerust een bericht op LinkedIn.

Over Michael Lek

Michael is een online marketingspecialist en mede-oprichter van GetOn. GetOn is een gratis digitale marketingcoach die lokale bedrijven helpt beter vindbaar en zichtbaar te worden op het internet. Na jarenlang voor grote merken te hebben gewerkt, wil hij met GetOn ervoor zorgen dat lokale bedrijven niet verdwijnen en kunnen blijven concurreren met bedrijven als Amazon.